Samen spelen in Santa Cruz

2 december 2015 - Santa Cruz, Bolivia

Door mijn verhalen denken jullie misschien dat ik alleen maar de toerist uithang in Santa Cruz. Dat is gelukkig niet zo. Santa Cruz is voor toersiten nu niet bepaald een hotspot. Hot is het wel maar veel te zien is er niet. Dé toeristische atractie is de Plaza Principal. Ik ben daar nu een paar keer geweest en had steeds het idee de enige toerist te zijn. In Samaipata zijn veel meer toeristen. Maar goed, geen toerist, wat dan wel? Bijna iedere dag heb ik afspraken met mensen die zich bezighouden met inclusie  of spelen in Santa Cruz.  Super leuk is dat. Het onderwerp leeft hier meer dan ik had verwacht. Zoals jullie al weten heb ik vorige week met een flinke meute kinderen en ouders een park getest. Tijdens die test vertelde een therapeut me dat er ergens in Santa Cruz een inclusieve speelplek in aanbouw is. Het centrum CPC is daarbij betrokken. Vandaag hoorde ik eindelijk waar het was en ben ik een kijkje gaan nemen.

de rolstoelopgang wordt aangelegd inclusieve speeltuin in aanbouw

Het parkje was inderdaad nog in aanbouw! Ik ben heel nieuwsgierig naar het ontwerp. Ik hoop binnenkort de tekeningen te kunnen zien. Intussen ben ik er ook achter gekomen dat er in Bolivia al één inclusieve speeltuin is en wel in La Paz. Parque Inclusivo el Cebra (inclusieve speelplek de Zebra)Inclusieve speelplek in La Paz

Ik wil er heel graag gaan kijken en die geweldige wip proberen! Helaas is La Paz nogal ver weg en begint de tijd te dringen.

In Santa Cruz is de speelplek bijna af. De opening lijkt mij een geweldig moment om aandacht te vragen voor inclusie en spelen. Met één plek ben je er natuurlijk nog lang niet. Helemaal omdat de speelplek in de dure wijk van Santa Cruz ligt, vlak achter de aller duurste, spiksplinternieuwe Shopping mall,  www.venturamall.bo

Een paar dagen voor mijn vertrek naar Nederland ga ik met Alejandro, de directeur van ACAI (http://www.acai.org.bo/) in Santa Cruz maar een plannen smeden....

Maar nu eerst naar Cochabamba. Daar is in tegenstelling tot Santa Cruz en La Paz zo ver ik weet nog geen samenspeeltuin. Vrijdag stap ik in de bus naar Cocha. Net op tijd voor het Sinterklaasfeest!

1. Anja Maas:
    3 december 2015
    Hoi Ilse Op een of andere manier heb ik het verhaal over het testen van de speelplek gemist, maar de foto's zijn geweldig. Nog geen week in Bolivia en de bendeleider leidt al weer een bende! Super hoor. Veel speelplezier verder, lieve groet, Anja