Yhoseline is geslaagd!

3 december 2015 - Santa Cruz, Bolivia

Vorige jaar kreeg ik een Whatsappje van Yhoseline. Madrina, volgend jaar is mijn graduación, kun je dan komen??? Dat appje is er de oorzaak van dat ik nu in Bolivia ben.

Yhoseline is de dochter van Nilda. Nilda werkte bij ons in huis toen wij in Samaipata woonden. Ze was onze steun en toeverlaat op het gebied van huishouden en kinderopvang. Nilda en HelenYhoseline in 2005

We hebben altijd contact gehouden en zo kon het gebeuren dat ik Yhoselines madrina werd.  Yhoseline is nu 18. De afgelopen vier jaar hebben we haar financieel gesteund met haar studie. Een paar jaar geleden haakte ook Anja aan en zijn we met twee gezinnen haar gaan ondersteunen.

Donderdagavond was het grote moment, de diploma uitreiking. In Nederland is het een belangrijk gebeuren, in Bolivia is het iets waar de leerlingen drie jaar van te voren voor gaan sparen. Een event vergelijkbaar met een bruiloft. Eerlijk gezegd had ik daar geen flauw idee van. Ik heb een hoop bijgeleerd! Voor een beetje graduación heb je meerdere outfits nodig, een speciaal uitnodigingsboekje, geld voor een paar uitstapjes (voor privé scholen is een reis naar Cancún in México of Miami gewoon), een jurk voor het feest, een taart, geld voor foto shoots, een video en nog veel meer. Sommige feesten duren drie dagen!

Bij Yhoseline viel het nog allemaal enigszins mee. En wat heb ik zitten genieten! Yhoseline is een geweldig kind maar ze stond bovendien ook nog de hele avond in het middelpunt omdat ze was uitgeroepen tot beste leerling van haar jaar. Een enorme prestatie als je weet dat allebei haar ouders niet verder zijn gekomen dan de vijfde klas, ze een zusje heeft van 2 en niet, zoals veel andere leerlingen van het college, redelijk welgestelde ouders heeft. Beste leerling wordt je alleen als je zes jaar lang steeds bij de beste hebt gehoord.

Tjonge, ik zat echt te glimmen. Bovendien was Yhoseline ook nog de presidente van haar jaar. Dat betekent dat ze de hele graduación geregeld heeft en de penningmeester was. Vooral dat laatste is in Bolivia niet gemakkelijk.

De avond begon om zes uur en duurde tot 10. Onderdeel van de graduación is de desfile. De gediplomeerde loopt dan met zijn of haar ouders over de rode loper naar het podium. Nilda wilde niet defileren en vroeg mij omdat te doen. Ik heb het in alle toonaarden geweigerd maar ze was niet te verwurmen. Dus ben ik met Yhoseline en haar vader over de rode loper gegaan. Dat was heel bijzonder.

Als klap op de vuurpijl ontving Yhoseline ook nog een bonus van 1000 Bolivianos. Dat is ongeveer €120. Alle beste leerlingen in heel Bolivia ontvangen dit jaar van de regering deze bonus. Een beetje vreemd maar voor Yhoseline natuurlijk wel heel gaaf.

Het was een onvergetelijke gebeurtenis. A.s. zaterdag is het feest. Dan wordt het huis en de tuin omgetoverd tot feestlocatie inclusief rode loper. Ook dan zal er gedefileerd worden en wordt het vat chicha (Boliviaans eigen gebrouwen bier) aangeslagen. Yhoseline in haar fucsia jurk zal het stralende middelpunt zijn.

Hoera geslaagd!!!! Vader Basilio en zusje Junliana Yhosline houdt een speeche namens de leerlingen Over de rode loper Een trotse madrina Yhoseline en JulianaNilda bakt cuñapés

1. Jan:
    6 december 2015
    Ilse wat heerlijk voor jou om dit mee te kunnen maken. Wat heerlijk ook voor mij om je daar zo te zien. Ik ben trots op je, dat jullie die ondersteuning zo lang hebben vol gehouden ; 'n echte Marinade. Het was overigens weer 'n mooi verhaal. Succes verder en tot Kerst.
  2. Bertha:
    6 december 2015
    Wat ontzettend bijzonder om mee te maken, Ilse . Geniet.
  3. Helen Nagelhout:
    8 december 2015
    Ze ziet er stralend uit! En wat knap dat ze dat allemaal geregeld heeft, ik ben super trots op haar.